20/10/2017 | 11:38
You are here:  / Kultura / TV / Zakaj Slovenci najraje gledamo zgodbe v gorah?

Zakaj Slovenci najraje gledamo zgodbe v gorah?

Članek je bil objavljen v reviji Stop.

Ko je Pop TV lansko poletje na spored dal »filler« nanizanko Gorski zdravnik (Bergdoktor), si verjetno niso predstavljali, da bodo s tem zbudili nekaj v slovenski psihi in začeli nov val TV serij, ki prikazujejo podeželski milje. Martin Gruber sicer ni prvi alpski protagonist, ki bi ga Slovenci vzljubili. Preden so se naši kraji vsako popoldne spreminjala v mesta duhov zaradi Esmeralde in drugih žajfnic, so ljudje v devetdesetih redno spremljali tragičnega junaka v Gozdarski hiši Falkenau, kmalu za tem pa so Nemci ustvarili prvo verzijo gorskega zdravnika v nadaljevanki Wildbach, kjer je čudeže delal Gruberjev predhodnik.

Po desetletjih »latino« telenovel in skandinavskih temačnih detektivkah pa se je na televizorje vrnila alpska idila. Pop TV je koval vroče železo s serijo Varuhi podeželja (Rosenheim Cops), medtem ko je Planet TV letos odrezal kos pogače z Gorskim čuvajem (Un passo dal cielo), v katerem igra nepozabni Terence Hill, bolj znan kot partner Buda Spencerja. Da bi Slovenec dobil polno mero gora in spletk, je Pop TV na ekrane dal še reinkarnacijo družine Falkenau.

Zdravnik, ki brez čakalnih vrst rešuje življenja in je nasploh utelešenje popolnega zeta vsake slovenske matere; gorski čuvaj, ki v isti sapi reši turistko, vzgoji volka in navrže poučno misel; policisti, ki takrat, ko ne pijejo piva, rešujejo umore … Vse to v objemu neokrnjene narave in v duhu tradicije. Kaj tako poboža slovensko dušo? Umori na podeželju se namreč dogajajo tudi v Angliji (priljubljena serija bi težko imela bolj dobeseden naslov) ali pa na Karibih.

A Slovencev ne ganejo pokošene trate angleških nižin in popolna modrina tropskega paradiža tako kot intrige med vršaci. Mogoče se poistovetimo z ljudmi, naravo in vrednotami alpskega sveta, kjer kmečka pamet brez birokracije v nekem utopičnem vzporednem svetu rešuje vsakdanje težave (v nasprotju z resničnim svetom, kjer se zdravnik bolniku ne posveča ekskluzivno in kjer slikanja CT ne dobiš še isti dan). Mogoče pa nas privlači isti element kot pri Tour de France: pornografski posnetki polj, rek, vasic in mestec. Vsaka TV serija, ki pride iz Avstrije, Nemčije, ali goratih predelov Italije, je namreč videti kot žajfnica, ki se je po pomoti znašla v promocijskem materialu za turistično kampanjo.

Terence Hill je gorski čuvaj (Planet TV)

Zanimivo je, da medtem ko Slovenci radi gledamo gorsko idilo, najraje snemamo situacijsko komedijo v blokih in apartmajih. Ves naš humor in konflikt prihajata iz značilno slovenske dinamike med sosedi. (Dragi sosedje, Lepo je biti sosed, Pod eno streho, Začnimo znova, Čista desetka, itd.) Ko pa se produkcija premakne iz mesta, namesto med visokogorsko smrečje zavijemo na gričke s trtami. Ena žlahtna štorija in Usodno vino sta naš najbolj gledan pobeg v kraje brez krožišč in signala, medtem ko smo s presenetljivo gledljivimi Trdoglavci šli še globlje v gozd in vaško življenje. A to so bolj izjeme kot pravilo.

Tu očitno prihaja do neskladja med ponudbo in povpraševanjem na slovenskem trgu. Produkcija bi na vsak način rada v nedogled predstavljala medsosedske odnose, medtem ko bi Janez in Marija Novak najraje gledala lepe in sposobne ljudi, ki rešujejo svet in sebe med gorami in gozdovi. Že mogoče, da več kot polovica Slovencev živi v mestih, a v srcih očitno še vedno bije vaško srce, ki hoče ruralne zgodbe, preprostost, tradicionalne vrednote, čist in preprost humor, krave in kakšen hitro rešljiv umor.

LEAVE A REPLY

Your email address will not be published. Required fields are marked ( required )