23/08/2017 | 18:21
You are here:  / Mediji / Politika / Zeitgeist / Vohuni, milijarderji in hekerji: ljudje, zaradi katerih je Trump v Beli hiši

Vohuni, milijarderji in hekerji: ljudje, zaradi katerih je Trump v Beli hiši

Odkar je novembra 2016 na ameriških predsedniških volitvah zmagal Donald J. Trump, se govori, da mu je do zmage pomagala Rusija. Preprosta verzija zarote je, da je Vladimir Putin s pomočjo KGB in svojih medijev (Russia Today, Sputnik, ipd.) nekako prepričal Američane, da so volili za Trumpa. Če odmislimo elektorski kolegij in tri milijone glasov, ki jih je Hillary Clinton dobila več kot Trump, teorija o Rusih kaže v pravo smer.

Mikro-trženje: vse o vas, da pridejo do vas

V to zgodbo je vpletenih več zanimivih milijarderjev in sumljivih obrazov, vojaška propaganda in hekerji, banke in politiki. Da bi ozadje bolje razumeli, moramo začeti pri pojavu “mikro-trženje”. Mikro-trženje je tehnika neposrednega trženja in zbiranja podatkov s pomočjo pošte, telefonskih klicev, obiska na domu, televizije, radia, spletnega oglaševanja, spletne pošte, SMS-ov, in tako dalje. Predvolilne kampanje tako komunicirajo s svojimi potencialnimi volilci, jih obveščajo o nabirkah, prostovoljstvu in srečanjih. A ta sporočila niso enaka za vse. S pomočjo zbiranja podatkov stranke in kandidati sledijo in spoznavajo svoje potencialne podpornike – in jim pošiljajo sporočila, ki so napisana prav zanje.

Kako to deluje? Na podoben način kot na primer Visa zbira podatke o potrošniških navadah svojih strank ali pa Facebook o spletnih aktivnostih svojih strank. Dve veliki stranki v ZDA imata svoji bazi volivcev: Republikanci se zanašajo na bazo podatkov Volter Vault, Demokrati pa na VoteBuilder. Te baze vsebujejo podrobne podatke o volivcih: koga volijo, kako pogosto volijo, koliko denarja prispevajo kampanjam, kdo je prostovoljec, in podobno. Te podatke nato specializirana podjetja obdelajo in ugotovijo, katere teme najbolj pestijo določena volilna okrožja. Volilce na severozahodu mogoče bolj zanimajo teme, povezane z okoljem in legalizacijo marihuane, medtem ko volivce v “srcu” Amerike bolj zanimata splav in orožje. Kandidati in njihove kampanje nato na osnovi teh podatkov prikrojijo oglase okrožjem primerno.

Robert Mercer

Milijarder z denarjem in agencija z načrtom

In tu v igro vstopi Robert Mercer, milijarder, mojster hedge skladov, in glavni vlagatelj v podjetje Cambridge Analytica. Zakaj je to pomembno? Ker je Robert Mercer tajkun, ki stoji za Donaldom Trumpom; in ker je Cambridge Analytica podjetje, specializirano za mikro-trženje. Njeno krovno podjetje je skupina SCL (Strategic Communication Laboratories), ki jo opisujejo kot “agencijo za ravnanje z volitvami po svetu.” Znana je po ukvarjanju z vojaško dezinformacijo preko družbenih omrežij in ciljanjem volivcev. Na kratko: Podjetje, v katerega vlaga glavni milijarder za Trumpom, se ukvarja z vojaško propagando, znano pod besedo “psyops”.

Cambridge Analytica zase pravi, da uporablja “okrepljevanje podatkov in segmentacijo volivcev” in s tem poskrbi za “psiho-grafično” anazlizo in globlje poznavanje ciljne publike. S pomočjo psihologije in “vedenjskega mikro-trženja” naj bi podjetje zmoglo napovedati potrebe ljudi v ciljni publiki in kako se te potrebe spreminjajo skozi čas. (Tudi poraženi Ted Cruz je za takšne storitve dal skoraj milijon dolarjev.) S temi podatki lahko direktno ciljajo na določene skupine ljudi. Po domače: ogromne količine podatkov pomagajo temu podjetju ugotoviti, kaj pesti narod, s tem pa ustvariti čim bolj učinkovito propagando, s katero bodo volivce prepričali, da je njihov kandidat najboljši.

Matematik Paul-Olivier Dehaye na svojem blogu veliko bolj podrobno razloži metodologijo, a situacijo najbolje opiše ta citat:

“Trumpova strategija je očitno sledeča: Rečem karkoli hočem, nato rečem čisto nasprotje, moji strokovnjaki za družbena omrežja pa bodo poskrbeli, da vsak potencialni volivec sliši točno tisto, kar hoče slišati.”

In strategija je delovala. Trump je že pred kampanjo menjal svoja mnenja (za/proti splavu, za/proti istospolnim porokam), med kampanjo pa je pogosto nasprotoval samemu sebi v istem dnevu, na dveh različnih dogodkih. Trump si je tako pogosto nasprotoval v izjavah, da je Stephen Colbert iz tega naredil cel segment (od četrte minute dalje). Izurjeni mojstri za družbene medije so nato pokazali eno izjavo določeni skupini, drugo pa drugi skupini. Ker večina ljudi živi v svojih balončkih, se je pogosto zgodilo, da nasprotujoče izjave sploh niso slišali.

Zanimivi so tudi ljudje, povezani s skupino SCL, in njihova poznanstva. Nekatere hčerinske družbe podjetja so bile vpletene v volitve v Ukrajini in Nigeriji, pomagali so nepalskemu monarhu v boju proti upornikom, druge pa so Natu pomagale pri vplivanju na splošno mnenje o organizaciji med prebivalci Vzhodne Evrope in Afganistana, nazadnje pa naj bi vplivali celo na referendum o Brexitu. Leta 2013 pa so ustanovili podjetje Cambridge Analytica, da bi začeli z delom na ameriških volitvah.

James Bond informacijske dobe

Ustanovitelj podjetja SCL je skrivnostni Nigel Oakes. Oakes se je šolal na ugledni šoli Eton, delal je pri Saatchi & Saatchi kot glavni “mad man”, zdaj pa mu pravijo James Bond “velikih podatkov”. Britanec se je oklical za “pionirja na področju vplivanja in mehke moči”. Konec leta 2005 so v podjetju zgradili t.i. Opcentre, sobo z dvanajstimi televizorji, kjer se neprestano vrtijo novice; 62 računalniki in ogromnim platnom za projekcije; kjer dela vsaj 30 ljudi. Torej nekaj, kar bi našli v romanu Toma Clancyja. Nigel Oakes je takrat rekel, da jim je uspelo ustvariti “najmočnejše orožje na svetu“. To že dolgo niso vznemirjeni atomi, temveč informacije.

Nigel Oakes

Oakes je leta 1992 izjavil, da “uporablja enake tehnike kot Aristotel in Hitler: ljudem ugaja na čustveni ravni, oni pa se v zameno z njim strinjajo na funkcionalni ravni. Združimo to s Trumpovo filozofijo, ki jo je razvil v knjigi The Art of the Deal, “Ne vedo vsi kako razmišljati v velikih okvirih, a vsi imajo radi tiste, ki znajo. Zato pretiravanje nikoli ne škoduje.” Ko politik pretirava v svojih obljubah in igra na čustveno noto, ob tem pa kolesje za njim to pretiravanje postreže skrbno izbranim volivcem, hitro pridemo do Trumpovega efekta. Naredil bo Ameriko spet veliko, poskrbel bo za malega človeka, zgradil bo zid, izpraznil bo močvirje in kot prvi ne-politik v Washingtonu poskrbel, da korupcije ne bo več. Ljudje so verjeli, ljudje so volili, v Belo hišo pa dobili še enega, ki ne samo, da služi milijarderjem – v svoj kabinet je povabil bogataše in finančnike. Torej tiste ljudi, ki naj bi jih izgnal iz “močvirja”. A pretiravanje in laži so delovale.

Rasist s poznanstvi in medijem

Kot rečeno njegovo podjetje finančno najbolj podpira Mercer, v upravi pa je do nedavnega sedel tudi Steve Bannon, desničarski medijski mogotec in drugi oče največjega propagandnega stroja skrajne desnice v ZDA, Breitbart. V tem trenutku je Bannon glavni strateg v Beli hiši, kar pomeni, da je svetovalec, najbližje predsedniku Trumpu. Verjetno gre omeniti tudi dejstvo, da je Robert Mercer v času predvolilne kampanje podkrepil Breitbart in Bannona z vsaj desetimi milijoni dolarji. Ne pozabimo tudi na dva milijona, ki jih je Mercer doniral Trumpovemu “Super Pacu” (ki ga vodi Mercerjeva hči), ta organizacija pa je Bannonu plačala 187 tisoč dolarjev, da je lahko posnel film, uperjen proti Hillary Clinton. Breitbart je od maja 2017 del preiskave FBI, saj agencija sumi, da so ruski lažni profili (boti) širili pro-Trumpovske novice, ki so jih objavljali na Breitbartu. Med drugim so poročali, da je Hillary Clinton hudo bolna; da je podpredsednica njene kampanje, Huma Abedin, povezana s teroristi; kako je Clinton povezana z Muslimansko bratovščino; kako so zaradi Trumpa geji spet kul; kako organizacija temnopoltih skupaj s Sorosom načrtuje vojaški udar; in tako dalje.

Steve Bannon

Putinovi oligarhi in ameriški agent provocateur

Naslednji lik, povezan s SCL, je Vincent Tchenguiz, britanski podjetnik iranskega rodu, ki je skupaj z bratom vreden okrog 900 milijonov evrov. Tchenguiz je poslovni partner ukrajinskega oligarha Dmitrija Firtasha, ki je Putinov gojenec, trenutno pa ga FBI išče zaradi suma goljufije. Firtash je od bančnikov blizu Putinu dobil za vsaj 11 milijard dolarjev posojila, s katerim je pomagal na oblast pro-ruskemu Viktorju Janukoviču, v zameno pa je dobil glavno mesto pri koritu v kemijski industriji. Firtash in Tchenguiz sta skupaj močno vlagala v SCL.

Paul Manafort

Tu se gibljemo okrog manj znanih imen, a nekdanji poslovni partner Dmitrija Firtasha je Paul Manafort. To je tisti Manafort, ki je vodil Trumpovo kampanjo; tisti Manafort, ki z zloglasnim Rogerjem Stonom že desetletja vpliva na ameriško politiko. S Stonom sta pomagala tudi tujim, malo manj demokratičnim voditeljem: angolskemu diktatorju Savimbiju do oblasti; zairskemu diktatorju Seki sta popravljala javno podobo, filipinskemu diktatorju Marcosu do bolj demokratične podobe; Američane sta prepričala, da je nigerijski diktator Abacha v bistvu v redu fant; in seveda Viktor Janukovič. In to je tisti Manafort, ki ga preiskujejo skoraj vse agencije s kraticami (FBI, CIA, NSA, DNI) in finančno ministrstvo zaradi morebitnega sodelovanja z Rusi. Manafort je delal za Janukoviča, medtem ko je bil Firtash posrednik med ukrajinsko predvolilno kampanjo in samim Putinom.

Vse do zdaj povedano na kratko pomeni: v Beli hiši je predsednik, ki je za pomoč pri vplivanju na volivce najel podjetje, specializirano za vojaško propagando, v katerega vlagajo Putinovi ljudje; vodja Trumpove kampanje pa je bil neposredno v stikih z Rusi. In ruska vojska je navdušena nad vojskovanjem s pomočjo informacij. (NATO je lani celo izdal t.i. priročnik na to temo.) Ruski general Gerasimov je leta 2013 jasno razložil, kako si Rusija predstavlja sodobno vojskovanje:

“Sama pravila vojskovanja so se spremenila. Vloga nevojaških načinov doseganja političnih in strateških ciljev je zrasla. V veliko primerih je celo pomembnejša od pravega orožja. Uporaba političnih, gospodarskih, informacijskih, humanitarnih, in drugih nevojaških ukrepov, je v pomoč vojaškim. To pomeni uporaba posebnih operacij in spodbujanje notranjih sporov, s katerim ustvarimo krinko v sovražni državi. V sodobni vojni se k odprti uporabi vojaške sile zatečemo na koncu, ko je treba zagotoviti zmago v konfliktu, in še to pod pretvezo humanitarnosti.”

Mnogi namigujejo, da so vsi omenjeni možje, vpleteni v delovanje podjetja Cambridge Analytica, bili povezani tudi z rusko obveščevalno srenjo, ki jim je priskrbela vse potrebne podatke za obdelavo. Ne pozabimo, da podatki o nas niso na voljo javno, temveč moraš do njih z denarjem ali s hekerji.

Teorija zarote zgolj teorija?

Seveda je zgodba veliko večja in z njo se aktivno ubadata FBI in ameriški Senat. Tu nisem šel v podrobnosti glede hekerjev, Breitbarta, lažnih profilov na družabnih omrežjih, “fake news” in tako dalje. Napisano je treba tudi jemati z rezervo, saj je splet poln teorij zarot. A povezava med omenjenimi osebki je videti veliko bolj verjetna, saj so vpletene skupine močno motivirane z morebitnim dobičkom in močjo, ki jo lahko dobijo. Skoraj prepričan sem, da Trump ni bil neposredno vpleten v te dejavnosti, saj bi vse izblebetal ob prvi priložnosti.

Ta članek še zdaleč ni dovolj izčrpen (o tem bo gotovo napisanih na stotine knijgi), je pa zanimivo spoznati bogate in vplivne možakarje v ozadju in bondovske metode, ki se jih poslužujejo v doseganju oblasti.

LEAVE A REPLY

Your email address will not be published. Required fields are marked ( required )