Westworld je opus, ki ga je dobro pogledati več kot le enkrat. In kdor je pogledal celotno prvo sezono, je hitro ugotovil, da se v seriji dogaja veliko več kot se nam je zdelo sprva. Glede na to, da je za serijo eden od bratov Nolan, bi to lahko tudi pričakovali. Ko so vsi zapleti razkriti, pa postane jasno, da smo zadnjih deset ur gledali več časovnic. Poglejmo, kako se zgodba zares odvija v pravem časovnem zaporedju.
Časovnica 1:
Začetek parka (pred 30-37 leti)
Kot izvemo od Forda, je bil zabaviščni park Westworld ustanovljen 40 let pred časom, ki v zgodbi velja za sedanjost. (V drugi epizodi smo lahko uzrli mladega Hopkinsa, ki so ga pomladili v CGI oddelku.) Kakorkoli, pred štirimi desetletji sta Ford in Arnold s svojo ekipo ustvarjala prve modele robotov in dosegla, da je prvi robot opravil Turingov test. Ford omeni, kako je bilo lepo v prvih treh letih ustvarjanja:
“Tri leta smo živeli v parku in delali na gostiteljih, preden je kateri koli od njih sploh ugledal luč sveta. Jaz, ekipa inženirjev, in moj partner Arnold. V prvih letih je bilo veličastno. Brez gostov, brez sestankov, zgolj čisto ustvarjanje. Po prvem letu so gostitelji že opravili Turingov test.” (Ford, epizoda 3)
V peti epizodi prek Dolores izvemo, da je Arnold umrl 34 let in 42 dni pred sedanjostjo, park pa so odprli zelo kmalu po njegovem “samomoru”. To nam pove Logan v isti epizodi. Prek Fordovih spominov v tretji epizodi izvemo, da so bili prvi roboti Dolores, Maeve, Angela, Peter Abernathy, Armistice, Teddy in Rebus.
Pogovori med Dolores in Arnoldom (pred 34-36 leti)
Zaradi dobre montaže se nam zdi, da se Arnold in Dolores redno pogovarjata tekom zgodbe, ki se vrti okrog sedanjosti. A ostre oči so opazile, da pisarna, v kateri se pogovor dogaja, ni tista iz sodobnega parka, temveč majhna pisarna pod belo cerkvijo, ki jo vidimo sredi sezone. Bernard v sedmi epizodi razloži, da je to odmaknjen kompleks za diagnosticiranje robotov, Ford in Arnold pa sta ga uporabljala, ko je bil park še v testnem obdobju.
Ker sčasoma izvemo, da je Bernard narejen po Arnoldovi podobi, v resnici gledamo pogovore med Arnoldom in Dolores. (Še sledimo?) Ti pogovori so se verjetno dogajali kmalu po tem, ko so roboti opravili Turingov test, in preden je Arnold umrl. Za te pogovore ni vedel nihče, saj Arnold večkrat reče Dolores, naj jih nikomur ne omenja. V drugi in tretji epizodi je Arnold navdušen nad Dolores, saj vidi, da je nekaj posebnega. Ogromno se pogovarjata o spremembah. Govorita tudi o napakah, ki ženejo evolucijo – našo in njihovo. V četrti epizodi se Arnold odloči, da Dolores dovoli igrati igro Labirinta. Zato Dolores zapusti mesto in poskuša odkriti, kdo sploh je. (Torej odgovor, ki ga hoče najti Mož v črnem. Kot je večkrat omenjeno, ta odgovor ni bil namenjen njemu.)
V predzadnji epizodi vidimo, kako se Dolores vrne v mesto z belo cerkvijo in se spet sreča z Arnoldom. Dolores mu pove, da je sledila Labirintu, a da je odkrila le bolečino in grozo.
Masaker (pred 30-34 leti)
“Park ni doživel kritične napake vsaj 30 let.” (Bernard, epizoda 1)
V osmi epizodi v spominu Dolores vidimo masaker, ki se zgodi v mestu z belo cerkvijo. Če ta spomin povežemo s tistim, ki ga je imel Ford v tretji epizodi, lahko določimo čas, ko se je zgodil: enkrat v času, ko roboti opravijo Turingov test. In ta masaker je bil tista kritična napaka, ki jo mimogrede omeni Bernard v prvi epizodi. Isti masaker smo videli tudi v Teddyjevem spominu v drugi epizodi, ko mu Ford vgradi zgodbo z Wyattom. Nato smo v drugem spominu videli Dolores, kako pobija ostale gostitelje. Tako lahko sklenemo, da je zloglasni masaker, ki naj bi ga izvedel grozni Wyatt (ki ga lovi Teddy) v bistvu zagrešila Dolores.
V peti epizodi se pogovarjata Ford in Dolores, ko jo Ford vpraša, kaj je bilo zadnje, kar ji je rekel Arnold. “Rekel mi je, da mu bom pomagala uničiti ta kraj,” mu je odgovorila Dolores. Arnold je videl, kam pelje ustanovitev parka, zato je najbolj dovzetno gostiteljico, Dolores, programiral tako, da ga je ubila in izvedla masaker. Arnold je hotel z njeno pomočjo uničiti Westworld.
Časovnica 2:
Dolores & William (pred 30 leti)
“Semkaj prihajam že 30 let,” je v prvi epizodi dejal Mož v črnem. Več kot očitno Mož v črnem nekaj išče in kmalu se izkaže, da je povezano z Labirintom. Išče naslednjo stopnjo v igri – stopnjo, ki je težja. V zadnji epizodi ugotovimo, da je Mož v črnem v resnici pohlevni in zmedeni William, ki pride v Westworld s svojim novim svakom. Večino sezone se zdi, da se časovnica z Williamom dogaja v sedanjosti, a na koncu se izkaže, da je vse le spomin Dolores, ki v sedanjosti stopi iz svoje zanke. William in Logan sta podjetnika, ki naj bi kupila delež v parku Westworld. Zato ga hočeta preizkusiti. William se zaplete z Dolores, na koncu se znebi Logana in v devetih epizodah vidimo klasični razvoj lika: iz pohlevnega fanta se skozi različne preizkušnje spremeni v odločnega in neusmiljenega moškega. Ta neusmiljeni moški kupi park, a v naslednjih treh desetletjih poskuša odkriti “naslednjo stopnjo igre”. Na koncu se izkaže, da hoče robote, ki se lahko branijo, saj je doživetje tako bolj pristno. In ko Dolores reši uganko Labirinta, se zgodi točno to. Vstaja strojev.
Zmedeni? Brez skrbi, tudi Dolores je večino časa zmedena. Očitno doživlja več časovnic hkrati. Spomini, halucinacije, sedanjost. Z več časovnicami nas hočejo pisci zmesti, saj je finale toliko bolj zabaven. Spomnimo se osme epizode, ko nam Felix pove, da so pri gostiteljih spomini popolnoma ohranjeni, zato jih povsem podoživijo. V isti epizodi pa Dolores izjavi naslednje:
“Kdaj smo, torej? Se to dogaja zdaj? Se mi je zmešalo? Si ti resničen? Sploh ne ločim več. Kot bi bila ujeta v sanjah ali v spominu izpred mnogih let. Eno minuto sem tu s teboj, v naslednji pa sem… To Arnold hoče. Hoče, da se spomnim.”
Gostiteljem brišejo spomine, da so lahko iz dneva v dan podvrženi eni in isti grozljivi zanki. A s potovanjem skozi Labirint Dolores odkrije vsa svoja “pretekla življenja”. In temu robotu spomini niso všeč.
Časovnica 3:
Maeve & Mož v črnem (pred enim letom)
Mož v črnem (oziroma William) ima odnos še z eno gostiteljico: Maeve. Kot izvemo v šesti epizodi od Felixa, je Maeve madame v bordelu šele eno leto. Pred tem je igrala lik gospodinje in živela na podeželju s hčerjo. Kot vidimo v njenih spominih, jo napadejo domorodci. In seveda Mož v črnem.
Pred enim letom se je zgodilo še nekaj: žena Moža v črnem je storila samomor. V osmi epizodi nam razloži, da se je ubila zaradi njega. Rekla mu je, da je zloben in da je bil vsak dan z njim poln groze. Ker Mož v črnem ni hotel verjeti, da je temu tako, se je vrnil v Westworld, da ji dokaže nasprotno. A tokrat se ni šel iger in zgodb, ki jih je spisal Ford. Krenil je z uradne poti in poiskal naključno žensko (Maeve) in njeno hčer. Za preizkušnjo je ubil obe, da bi videl, če je res tako zloben kot je trdila njegova žena. Ko ju je ubil ni čutil ničesar, kar je ženine sume potrdilo. A Mož v črnem je poleg svoje psihopatije odkril nekaj bolj presenetljivega: ko se je Maeve borila za svoje življenje, je bila “resnično živa”. Ona, robot. Zato se mu je takrat odprl Labirint – možnost, da gostitelji postanejo samostojni. Ta dogodek je začel njegovo iskanje, ki ga spremljamo v sedanjosti.
Maeve pa je medtem povsem uničena zaradi smrti svojega otroka, zaradi česar jo morajo pripeljati k inženirjem. Ne morejo jo ugasniti, ne morejo jo popraviti. Zato jo Ford povsem “formatira” in ji da novo vlogo. Novo življenje. Popolno reinkarnacijo.
Časovnica 4:
Sedanjost
“Včasih se mi zdi, da me nekaj kliče. Nekaj mi pravi, da obstaja kraj zame onkraj vsega tega.” (Dolores, epizoda 4)
Dolores je v svoji večni zanki, ko spet sreča Moža v črnem. “Zakaj se ne bi znova spoznala,” ji reče. Spomnimo se: Mož v črnem je William, ki je pred tremi desetletji veliko doživel z Dolores. Po ženini smrti se je vrnil.
Istočasno se pokvari njen oče, ki na svojem ranču najde sliko neke ženske na Times Squaru. (To je slika Williamove žene, ki mu jo da Logan, ko ga opozori, da ga doma čaka in naj se ne zapleta z robotom.) Ker ne more procesirati slike, ki je zanj povsem nerazumljiva, se mu scvrejo “možgani”.
Veliko nam pove prizor, ko hoče Rebus posiliti Dolores v sedanjosti. Pojavi se spomin na Moža v črnem, nato pa zasliši Arnoldov glas, naj ga ustreli. To stori in pobegne. Sama gre v staro mesto, sama gre na vlak, sama gre do jezera… A istočasno nam zgodba pokaže dogodke izpred treh desetletij, ko je po isti poti hodila z mladim Williamom. Ker svoje spomine popolnoma podoživi, se zdi kot da se vse dogaja v sedanjosti. Stopi v cerkev in v podzemne pisarne, ko pa se vrne, pričakuje Williama (glede na časovnico iz njenega spomina), a na svojo grozo sreča Moža v črnem (v sedanjosti).
Mož v črnem: sedanjost
“Labirint je najgloblja stopnja te igre. In ti mi boš pomagal najti vhod.” (Mož v črnem, epizoda 2)
Mož v črnem v sedanjosti poišče Dolores, se spet “spozna” z njo; nato skalpira krupjeja, ki ima pod kožo narisan Labirint; nato reši Lawrencea z vislic in gre z njim na svojo avanturo. Inženirji opazijo, da je krenil s poti, a ker je njihov lastnik, mu to dovolijo. Mož v črnem nato z Armistice reši Hectorja, in od njega izve za Wyatta – novega zlobneža v novi Fordovi zgodbi. Zato gre lovit Wyatta in sreča Teddyja, ki ga prav tako lovi. Skupaj gresta naprej, se spreta, Teddy pa konča z nožem v prsih. Mož v črnem znova izve, da Labirint ni namenjen njemu. A to ga ne odvrne od nadaljnjega iskanja. Tu se sreča z Dolores pred cerkvijo.
Konec: sedanjost
Maeve postane avtonomna (ali pač?) in sproži vstajo robotov. Izvemo, da obstaja več parkov, da je Bernard v bistvu Arnold, pride do spopada med roboti in varnostniki, medtem pa Ford uprizori začetek svoje nove zgodbe. Ford znova zažene Dolores, ji pove resnico o masakru in Arnoldovi smrti. Njej in Bernardu pove, da je tudi sam hotel osvoboditi robote (o čemer je sanjal že Arnold). Kot se izkaže, je zadnjih trideset let Ford robote pilil in izboljševal, predvsem pa jih je spoznal z ljudmi in njihovo naravo. Poznaj svojega sovražnika. Maeve se medtem skoraj odpravi v zunanji svet, a se v njenem robotskem srcu zbudi materinski čut (in odmev prejšnjega življenja). Dolores v sebi zbudi Wyatta in sezono zaključi z naslednjo stopnjo igre, ki jo je tako dolgo iskal Mož v črnem: vstajo robotov, ki se lahko branijo. Ed Harris in njegov izraz na obrazu, ko ugotovi, da ga roboti lahko ranijo, pove vse o njegovi sreči:
[…] Westworld, osnovana na istoimenskem filmu Michaela Crichtona, je znanstveno-fantastični vestern, ki pripoveduje zgodbo o futurističnem lunaparku, kjer petičneži lahko doživijo brezpravnost divjega zahoda v prvi osebi. Westworld je kraj, kjer lahko počneš, karkoli se ti zahoče, brez posledic. Razen za “gostitelje”, ki naj bi bili brezčutni roboti. A že v prvi epizodi nam obelodanijo, da stvari ne bodo dolgo takšne, kot so si jih zamislili ustvarjalci lunaparka. Serija je zastavljena epsko, zgodbo pa sta Jonathan Nolan in njegova soproga Lisa Joy (skupaj s Halley Wegryn Gross) prepletla skozi neverjetne dialoge, fantastične premise, osupljivo igro, nepričakovane preobrate in zanimive znanstveno-fantastične ideje. Poleg Evan Rachel Wood in Thandie Newton, ki sta stopili v čevlje glavnih junakinj, v seriji igrata tudi stara mačka velikih platen, Anthony Hopkins in Ed Harris. V treh sezonah serija razvije tezo, da svobodne volje ni in da smo ljudje zelo podobni programiranim robotom. Izjemno napisana zgodba se mojstrsko loti vprašanj umetne inteligence, svobode, človečnosti, prepada med bogatimi in revnimi, zanašanja na tehnologijo, človeških strasti in tega, če se lahko spremenimo. Če vam časovnica prve sezone ni jasna, sem jo razčlenil tu. […]